Snabb text svar till UG via storepay
Syftet med lathunden är att vi ska enkelt och likadant svara på UGs frågor på telefon/kommunikationen i storepay.
Längre ner finner ni förslag på hur vi ska svara våra UGs beroende på vilken fråga det är.
Svar till UG:
Open banking/kontoskrapning
- ”Vi behöver kunds medgivande för finansiella data”
Information till UG om de frågar: Svea har infört en tjänst som skall underlätta kreditprocessen och ge er och kunden snabbare svar vid en kreditförfrågan. När vi informerat er om ”Vi behöver kundens medgivande för delning av finansiella data” så innebär det att vi har skickat ett sms till kunden med information gällande en inkomstförfrågan (lön/pension) för den senaste 12 månaders perioden
Kunden ger sitt medgivande genom att logga in via mobil Bankid och väljer där sin husbank (Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar Bank, Ica Banken eller Danske Bank). Svea erhåller svaret inom ett fåtal sekunder och kan därmed fortsätta bedömningen av kundens kreditansökan.
Förlorad id- handling
Hej det finns information om förlorad id handling, vi ber er att vara extra försiktig med id kontrollen då ni står bedrägeririsken.
Vänligen bekräfta OK om ni vill gå vidare med ansökan. Mvh
Ansökan slår i taket
Hej vi ser ingen möjlighet på det söka beloppet. Ni kan pröva att göra en ansökan på 70 000 kr.
Vänligen svara OK om ni önskar gå vidare så sänker vi beloppet för en ny bedömning. Mvh
78 år
Hej vi kan godkänna ansökan på en återbetalningstid om max xx månader.
Kampanjen kan ändras först efter att ni bekräftat OK här i kommunikationen. Mvh
Ta bort medsökande
Hej, vi ser en möjlighet på endast huvudsökande.
Vänligen svara OK om ni önskar gå vidare så tar vi bort medsökande för ny bedömning. Mvh
Medsökande dela engagemang
Hej, Medsökande måste dela kunds befintliga engagemang. Mvh
Ta bort medsökande
Hej, vi ser en möjlighet på endast huvudsökande.
Vänligen svara OK om ni önskar gå vidare så tar vi bort medsökande för ny bedömning. Mvh
AML 4
Hej! Vi behöver kompletterande information, kunden behöver kontakta oss på telefonnummer 08 735 9022. Mvh
AGI
Komplettering med ett arbetsgivarintyg där tillsvidareanställning måste framgå samt de tre senaste lönespecifikationerna: dokumenten laddas upp under fliken "dokumentation".
Både AGI och Medsökande
Hej, ansökan behöver kompletteras med både arbetsgivarintyg och medsökande för att vi skall kunna fortsätta med bedömningen. Mvh