AML OCH KYC FÖR PAYMENTS SÄLJFINANS, BIL & FORDON
AML OCH KYC FÖR PAYMENTS SÄLJFINANS, BIL & FORDON
Rutinbeskrivning Säljfinans
Vi har fem riskklasser totalt: None, Normal, Increased, High, Unacceptable.
Dessa motsvarar tidigare AML riskklasser som presenterades i siffror 1,2,3,4,5.
Automatiska beslut som tas beroende på vilken riskklass kunder har blir:
None, Normal, Increased (gamla AML 1,2,3) = Approved
High (AML4) = Rejected
Unacceptable (AML5) = Rejected
Kycpoint
Hög risk- KYC förfallodatum framåt i tiden = tex förtidslösen, annan orsak
Hög risk- KYC förfallodatum passerat= tex gammal KYC, slutkund har inte svarat på ODD
Hur hanteras AML och KYC i samband med kreditansökningar?
High (AML4)
* Ansökan ska ligga kvar i status’’rejected’’. Meddela UG i Storepay: ’’Hej, vi behöver kompletterande information, kunden behöver kontakta oss på telefonnummer 08 470 36 05, mvh’’
Om slutkund/UG återkommer efter kompletteringen, checka Kycpoint:
(systemet ligger under Svea applications’’K’’)
** Vid fortsatt förhöjd risk hänvisa slutkund igen till 08 470 36 05.
** Vid normal risk kan vi fortsätta bedömningen i påbörjad ansökan. Om de efterfrågade uppgifterna inkommer och är tillräckliga, är det OK att godkänna ansökan givet att allt annat ser bra ut. Det kan också bli tal om komplettering. Detta gäller i upp till 90 dagar från att ansökan är gjord, dvs så länge upplysningen ”håller”.
Unacceptable (AML5)
* Ansökan ska ligga kvar i status’’rejected’’ och ska inte hanteras.
Meddela UG i Storepay:’’Hej, den sammanvägda bedömningen gör att vi inte ser någon möjlighet, mvh’’